Amazing Roadtrip - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Tessa Acht - WaarBenJij.nu Amazing Roadtrip - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Tessa Acht - WaarBenJij.nu

Amazing Roadtrip

Blijf op de hoogte en volg Tessa

11 September 2013 | Nieuw Zeeland, Wellington

Hee allemaal!

Ik ben weer vol aan de bak voor school sinds ik ben teruggekomen van mijn roadtrip met Kim! We hebben superveel gezien en meegemaakt.
We zijn dinsdag 27 augustus akelig vroeg vertrokken naar het vliegveld om onze vlucht naar Christchurch te halen. Bepakt met 1 backpack en twee volgepropte rugzakken handbagage liepen we rond een uur of 6 door de stad. Na 50 minuten vliegen waren we alweer geland en werden we opgepikt door Jucy, het bedrijf waar we weer ons campertje (ditmaal duitse Heidi) gehuurd hadden. Een beetje last-minute hadden we onze reis toch wat voorbereid door wat gratis kampeerplekjes en bezienswaardigheden op te zoeken, en we hadden ook muziek meegenomen, omdat je in Nieuw-Zeeland niet op de radio kunt vertrouwen (daar was ik al een paar keer pijnlijk achter gekomen..)
Volgens heel veel mensen deden we de route verkeerd om, rechtsom in plaats van linksom. Wij vonden onze manier meer dan logisch omdat we dan het mooiste voor het laatst bewaarden. We begonnen dus vanuit Christchurch en zijn naar het zuiden gereden, langs de kust af. De eerste dag hebben we al flink wat kilometers gemaakt en hebben we aan het strand geslapen. Dat slapen werd trouwens even opgehouden omdat we het bed niet uitgevouwen kregen.. We hadden al eerder zo'n camper gehad maar het wilde maar niet lukken de bestuurdersstoel naar voren te halen. Na een kwartier hebben we toch maar besloten Jucy te bellen maar zij konden ons ook niet helpen. Toen zijn we maar naar een tankstation gereden in een stadje in de buurt om iemand ons te laten helpen (de laatste poging voordat we een hostel zouden zoeken en we ons niet helemáál blond zouden voelen). Met een klein beetje hulp van een bouwvakker hadden we het uiteindelijk toch voor elkaar gekregen gelukkig!

De volgende dag hadden we helaas slecht weer, veel regen en wind. De weg die we reden heette de Southern Scenic Route, de toeristische route dus. We hadden een kaartje met super veel dingen om te zien. Door het slechte weer hebben we niet alles kunnen zien wat we wilden, maar het was uiteindelijk toch een mooie dag met 3 watervallen. Ook zijn we even gestopt bij de Moeraki Boulders, grote ronde stenen in de zee. Heel apart want je ziet ze alleen op die plek. Hoe het komt weten we niet want vaak zijn we te ongeduldig om de bordjes uitgebreid te lezen. Om ze te zien moesten we een stuk over het strand lopen. Eenmaal bij die ronde stenen aangekomen wilden we een foto maken en juist toen kwam er een mega golf die we niet hadden zien aankomen, wat denk je, zeiknat tot boven de knieën. Heel leuk want dat krijg je zo makkelijk droog in een mini camper…

De dag erna kwam het volgende probleem opzetten: douchen (we vonden die golf niet voldoende). Ons kleine campertje had namelijk geen wc en douche, en niet douchen leek ons geen optie. We zijn naar Invercargill gereden en hebben daar bij de public showers gedoucht, prima! Toen zijn we doorgegaan naar Bluff, een uitzichtpunt op een heuvel waarbij je met helder weer heel ver kunt kijken, alleen hadden wij dat geluk niet. Toen begon het pas echt, de route naar Milford Sound. We besloten naar te Anau te rijden en vanuit daar een bustour en cruise te boeken omdat de weg naar milford sound vrij gevaarlijk is en eigenlijk ook te mooi om je op de weg te moeten concentreren. De weg naar te Anau beloofde al heel wat, veel mooie meren met witte bergen eromheen en heel veel uitzichtpunten. We hebben op een super mooi plekje geslapen en de zon achter de bergen zien ondergaan.

De volgende dag was het dus zover, Milford Sound! Gelukkig hadden we een mooie dag, geen wolkje aan de lucht! We hadden een hele leuke chauffeur die veel wist te vertellen of het gebied: Fiordland. Milford Sound is door een gletsjer uitgesneden en na 5 ijstijden geworden zoals het nu is. De weg ernaartoe (2,5 uur) was al súper mooi, vanuit de bus al veel foto’s gemaakt maar gelukkig stopte de chauffeur vaak om ons betere foto’s te kunnen laten maken. We waren omhuld met super mooie bergen met sneeuw, er waren spiegelmeren en overal beekjes enzo. Voordat we bij Milford Sound aankwamen was ik dus al helemaal enthousiast! Na een donkere oude tunnel waren we er, het is eigenlijk niet te beschrijven. Overal watervalletjes door het smeltwater uit de bergen, zeehondjes en bergen. Alles was echt enorm! Hele hoge bergen met sneeuw en grote watervallen. We zijn helemaal naar de zee gevaren en weer terug, de boot ging zelfs een stukje de waterval in! Jammer genoeg geen dolfijnen gezien, maar ik heb toch besloten nog een keer terug te gaan en de Milford Track te gaan lopen (4 daagse wandeling door de fjorden), dus wie weet. Op de terugweg hebben we ons flesje nog gevuld met water uit de Monkey Creek, dat water was echt zo lekker (en veel beter dan het water dat in de tank van ons campertje zat natuurlijk). We hebben ook nog 2 Kea’s gezien, bergpapegaaien! Super mooie beestjes en heel nieuwsgierig.
We waren rond een uur of half 5 terug in te Anau en besloten om nog door te rijden naar Queenstown. Eindelijk weer eens in een wat groter, levendig stadje met goed bereik! Hier hebben we de bungeeswing gedaan, de fergburger gegeten en zijn we op pubcrawl geweest. Die swing was super gaaf, de weg ernaar toe was al spannend in een oud busje langs de afgrond, toen over een gammel bruggetje en uiteindelijk liet die vent liet zonder te waarschuwen vallen! Tijdens de pubcrawl merkte ik dat alcohol niet meer echt in mijn systeem zit, het sloeg allemaal goed aan. We waren met een hele grote gezellige groep, veel mensen leren kennen!

De volgende dag dus met een kater in die camper gaan zitten, dat werkte natuurlijk niet echt mee haha. Gelukkig had Kim nergens last van dus die heeft het eerste stuk gereden. Ik heb pas rond de middag wat kunnen eten. Het was wel weer een hele mooie route, we waren namelijk onderweg naar de gletsjers! We zijn weer veel watervallen tegengekomen maar ook de blue pools, water zo helder en blauw, maar helaas heel moeilijk vast te leggen. Ook hebben we onze tour naar Franz-Josef geboekt. We wilden eigenlijk nog naar het midden van het eiland rijden, naar heel veel mooie meren enzo, maar dat ging niet als we mooi weer wilden hebben tijdens de gletsjertocht, dus hebben we dat moeten laten schieten. Dat was het gelukkig helemaal waard. We zijn eerst ’s ochtends vroeg naar de Fox gletsjer gewandeld om alvast een indruk te krijgen en toen snel naar Franz Josef gereden. Hier kregen we super sexy kleren en uitleg over de helikopter en hoe we die ijs-ijzers om moesten binden. Toen konden we gaan, in de helikopter!! Ik had geluk, ik mocht voorin, naast de piloot. De vlucht was helaas heel kort maar echt super gaaf, die dingen zijn zo wendbaar en we waren op het ijs geland! Toen dus die ijzers omgebonden en met de gids de gletsjer ingegaan. Het was super warm daarboven, zo raar, omgeven door ijs maar toch je jas uitdoen. Weer geluk, de gids vond ons goed genoeg voor de nieuwe route (maar een groep had deze route ooit gedaan). We moesten over steile trappetjes en door nauwe gangetjes en tunneltjes, de gids was zelfs even verdwaald! Het was echt een hele bijzondere ervaring! Toen weer met de helikopter terug (weer voorin!) en ’s avonds lekker genoten van de spa waar we gebruik van mochten maken, heerlijk bijkomen.

De dagen erna zijn we verder naar het noorden gereden. Zoals voorspeld was het weer helaas minder. Toch hebben we nog paardgereden, mijn paardje was lekker jong, we hebben door de zee gereden en uiteindelijk kwam er wat meer actie want toen besloot hij te gaan steigeren. We hebben ook veel gewandeld en de pancake rocks gezien, rotsen die eruit zien als een stapel pannenkoeken. Daar waren ook blowholes, een soort geisers die door de ruwe branding super veel water omhoog spoten.

Daarna zijn we doorgereden naar de Arhur’s pass, die gaat van het westen naar het oosten van het eiland. Een super gave weg door de bergen. We kwamen ’s avonds aan bij het begin van de pass toen we plotseling sneeuw kregen, waardoor we niet zeker wisten of we er wel doorheen konden de volgende omdat je sneeuwkettingen nodig zou hebben.. Was trouwens ook lekker koud ’s nachts dus, en onze gasfles was leeg dus we kregen ons heerlijke blikvoer niet opgewarmd. Gelukkig waren er nog wat mensen bij wie we het snel mochten opwarmen. Hier hebben we trouwens nog meer Kea’s gezien, heel raar gezicht, papegaaien in de sneeuw. De volgende dag maar rustig aangereden en uiteindelijk geen problemen gehad met de weg. We waren een dag ingelopen dus we kwamen eigenlijk een dag te vroeg in Christchurch aan. Die hele stad lag overhoop, het rijden daar was zo lastig. Uiteindelijk een iSite (VVV+) gevonden en een plek om te slapen. De volgende dag nog naar een Wildlife park gegaan in de buurt, was een leuk park waar je heel veel dieren van dichtbij gevoerd kon zien worden! Daarna hebben we Heidi ingeleverd en zijn lekker uiteten geweest. Heerlijk, vers voedsel haha. We zijn de laatste (korte) nacht in een hostel gebleven, onze vlucht terug naar wellington ging om 7 uur ’s ochtends, dus om 6 uur op het vliegveld zijn wat betekende dat de wekker iets na vijven ging.

Dat was m dus, de roadtrip. Het is echt allemaal fantastisch geweest, een super gave tijd. We hebben in totaal 2575 kilometers gemaakt, het rechts rijden op de drukke wegen in Nederland zal wel weer wennen worden! (Al is dat nog ver weg). Nu is het lief leventje dus weer begonnen, ik moest deze week 4 opdrachten inleveren. Daarvan heb ik er 3 ingeleverd, nog 1 te gaan! Verder heb ik die midterm waar ik zo hard voor gestudeerd had terug, een A (=8)! Gelukkig staan er buiten studeren ook nog leuke dingen op de planning, zoals een pizza-avond met wat meiden en een quiznight met exchange studenten.

Mijn tandpasta en shampoo uit Nederland zijn op, moet ik drastisch naar de kapper en ben ik helemaal uitgekeken op mijn kleren; ik ben dus duidelijk al 3 maanden weg en al bijna op de helft van mijn avontuurtje. Wat gaat het snel!

Cheers,
Tessa

• 11 September 2013 - 09:32

Susan:

O jesus Tessa, wat maak jij vétte dingen mee! STIK.JA.LOERS! Lijkt me echt zó machtig daar! Geniet nog maar die laatste 3mndjes!! x

• 11 September 2013 - 09:33

Susan:

*machtig mooi

• 11 September 2013 - 11:32

Riky:

Hoi Tessa.

Zelfs ik krijg een beetje heimwee als ik je verslag lees!!
    Ja in mijn ogen heb je nu wel de mooiste route gehad.
    We hebben het ook allemaal mogen zien en JA het is ook fantastisch.
    Let maar op!!Dadelijk wil je niet meer terug?!!

Ik mis alleen dat je bij Christchurch de route van Lyttleton de summit road gemist hebt?
    Mocht je nog daar komen Tessa dan zou ik die gaan rijden die is werkelijk schitterend, en je was er zo dicht bij, jammer.

Ha ha en dat tunneltje ja, dat is een akelig tunneltje, ik heb daar nog een beschrijving van hoe het gemaakt is en heb ook een documantaire op National geografic toevallig van gezien, heeeeeeeeeeeeel bijzonder hoe ze dat tunneltje gemaakt hebben ??Eigenlijk is het woord te denigrerend als je weet hoe het gemaakt is en hoeveel mensen er het leven voor hebben moeten laten!!
    Wij hebben daar toen ook Kea 's gezien met onze Kea camper!!
    Die was tam die kwam zo bij ons uit de hand eten.

Nou weer veel plezier en geniet want de tijd gaat snel je bent zo weer hier!!

• 16 Oktober 2013 - 11:50

Riky:

Hoi Tessa, ben je er nog?