Taiwan! - Reisverslag uit Hualian, Taiwan van Tessa Acht - WaarBenJij.nu Taiwan! - Reisverslag uit Hualian, Taiwan van Tessa Acht - WaarBenJij.nu

Taiwan!

Blijf op de hoogte en volg Tessa

14 Juni 2013 | Taiwan, Hualian

Nihauuuu, (dat is 'Hallo' in Mandarijn, tenminste, zo spreek je het uit)

Tijd voor een verslag, anders vergeet ik de helft!

Mijn vlucht was wel prima, het eerste stuk naar Bangkok zat ik langs een Nederlandse meneer die bier en slaappillen tegelijkertijd had genomen, dus op een gegeven moment ging hij best vervelend doen. Gelukkig was het vliegtuig niet zo vol en nadat hij ook de stewardessen lastig viel vroegen ze of ik ergens anders wilde zitten. Weliswaar niet meer bij het raam, maar wel een stuk rustiger!

Maandag:
Aangekomen op het vliegveld in Bangkok hoefde ik maar een uurtje te wachten op de overstap, erg fijn! Toen sprak Rikkert me aan, een jongen uit Groningen. Hij was onderweg naar Nieuw-Zeeland! We konden naast elkaar zitten in het vliegtuig dus dat was voor beiden erg fijn, omdat we allebei nog erg onervaren zijn op het gebied van reizen. Aangekomen in Taipei heb ik mijn bagage opgehaald en wilde ik naar mijn hostel. Rikkert wilde me graag helpen want hij zat nog zo'n 10 uur vast op het vliegtuig dus dan had hij wat te doen. Ik had, goed voorbereid als ik ben, uitgeprint hoe ik naar het hostel zou komen. Wat minder goed voorbereid: Ik heb geen creditcard, had geen euro's en kon niet pinnen op het vliegveld. Na een tijdje met stress rond te hebben gewandeld heb ik mijn Nieuw-Zeelandse geld maar ingeleverd voor Taiwanees geld (Sorry ome Carel en tante Annie, maar ook bedankt, want zonder dat geld was ik nergens!).
Vervolgens ging ik mijn buskaartje halen. Dat was buiten, ik kreeg echt een vlaag hitte en benauwdheid op me af. Het is hier nu elke dag 30 graden. De vele behulpzame Taiwanezen hebben me op de juiste bus weten te krijgen. De bussen zijn super vet! Heel kleurrijk en met allemaal gordijntjes enzo, en gelukkig airco! Mijn eerste ritje door een Aziatische stad was indrukwekkend, overal Chinese tekens en een hoop drukte, heel anders dan Nederland.
Aangekomen bij mijn halte ging ik te voet op pad naar mijn hostel. Wederom met hulp van de lokale mensen had ik het vrij snel gevonden en ik werd gastvrij ontvangen. (meteen schoenen uitdoen en slippers aan binnen!) Ik besloot het die avond rustig aan te doen, ik wilde alleen pinnen, maar dat werd wederom geen succes. Toen ik weer terug was in het hostel kwam ik erachter dat ik mijn wereldpas nog niet had 'aangezet' voor het werelddeel Azië. Dus dat heb ik toen maar gedaan, zodat ik de volgende dag zou kunnen pinnen.

Dinsdag:
Nadat ik lekker had uitgeslapen ben ik op zoek gegaan naar pinautomaten, maar geen van allen wilde me geld geven.. Allerlei banken afgegaan maar ook zij konden me niet helpen, en er was geen Rabobank meer in Taiwan, heel fijn. Bij de laatste bank waar ik was zijn ze ook druk met me aan de slag gegaan, ze konden me uiteindelijk ook niet helpen, maar de receptioniste was zo vriendelijk dat ik met haar telefoon de Rabobank mocht bellen. Toen bleek dat Azië nog niet aan stond.. Ik moest een paar uur wachten en dan kon ik pinnen! De receptioniste vond me blijkbaar wel leuk want ze wilde me meteen op Facebook toevoegen! Om die paar uur door te komen ben ik naar de Taipei 101 gegaan, in 2004 het hoogste gebouw van de wereld met de snelste lift. Ik wilde heel graag naar boven maar ik besloot te wachten tot ik geld had. Na de eerste poging was het meteen raak! Ik had geld!! Toen kon ik eindelijk wat meer ontspannen en leuke dingen gaan doen, dus meteen omhoog gegaan in de 101, erg indrukwekkend. Alleen een beetje jammer van het weer, het is nu regenseizoen hier, dat betekent veel wolken en veel regen.
Teruggekomen in het hostel ging ik eten met Robin, een Chinese jongen die ik die ochtend had ontmoet. We gingen met z'n 3'en (Travis, Californië, ging ook mee) naar de nightmarket achter het hostel. Nightmarkets zijn echt héél tof! Een soort kermis maar zonder attracties, kleine straatjes vol kraampjes waar je van alles kan kopen, en natuurlijk typisch Aziatisch eten. Robin was helemaal enthousiast, want hij was in Taiwan speciaal voor het eten, dat schijnt hier super te zijn. Als ik zonder hem had moeten eten was ik waarschijnlijk naar de Mac gegaan, er lag werkelijk niets herkenbaars of 'normaals'. Uiteindelijk lekker gegeten en zelfs een hapje 'stinktofu' geprobeerd, gemaakt van poep... Daarna wilden we met wat mensen uit het hostel gaan stappen, maar ik had m'n paspoort niet meegenomen dus dat werd geen succes, toen zijn we maar bier gaan drinken in het hostel.

Woensdag:
Nadat ik een nacht bijgeboekt had ben ik (alleen) naar de Elephant mountains geweest. Ik heb deze 'berg' beklommen en had een supermooie panoramaview over Taipei! Onderweg veel lokale mensen ontmoet die erg geïnteresseerd in me waren en me allemaal hun telefoonnummer aanboden voor als ik problemen had. De mensen kunnen redelijk goed Engels, zijn super aardig, beleefd en zorgzaam. Teruggegaan door een tropische regenbui, gedoucht en daarna weer (met nieuwe mensen uit het hostel) gegeten op de nightmarket.

Donderdag:
Met deze mensen ben ik de volgende dag naar een geografisch park aan zee gegaan in het stadje Yeliu, waar het super mooi was, en daarna naar Jiufen, ook aan zee, met een super leuk marktje. Weer heerlijk bijzonder gegeten en gedronken. Ik besloot toen om de volgende dag met Cheesu, een heel cool Chinees meisje, met de trein mee te gaan naar Hualian, ook aan zee, waar de natuur super mooi is. Echt, zonder die Chinese mensen had ik nu nog niets bijzonders gegeten en was ik Taipei niet uitgegaan, omdat het openbaar vervoer enzo allemaal veel te lastig is als je geen Mandarijn kan spreken of Chinees kan lezen. Cheesu regelt zowat alles, echt super fijn! Ik heb er trouwens nog geluk mee dat er Chinezen zijn, ze hebben toevallig vakantie en zijn helemaal fan van Taiwan, vandaar! Ik leer zo heel veel over de cultuur in andere landen, we hebben het maar goed in Nederland!
Ik ben deze avond nog Japans gaan eten in een leuk restaurantje. Ze hadden alleen stokjes en zelfs de Chinese meiden wisten niet wat ze bestelden, omdat het allemaal Japans was. Het was erg lekker!

Vrijdag:
Vandaag heel vroeg opgestaan om met de trein naar Hualian te gaan. Dankzij Cheesu heb ik jongerenkorting en een kaart waarmee ik heel goedkoop 5 dagen onbeperkt met de trein kan reizen, heel voordelig. We hebben ongeveer 4 uur in de trein gezeten, een taxi gepakt naar het hostel en zijn wat gaan eten. Het regent (alweer), dus nu zitten we in een heel leuk, knus en luxe hostel, met huisdieren! Ik denk dat we vandaag niets meer gaan doen, morgen gaan we mountainbiken door een Nationaal Park met watervallen en zondag naar het stand, walvissen/dolfijnen spotten! :)
Zondag ga ik weer terug naar mijn eerste hostel, slaap daar nog een nachtje en ga maandag nog wat doen in Taipei, die avond vertrekt mijn vliegtuig naar Nieuw-Zeeland.

Zoals jullie kunnen lezen heb ik veel mensen ontmoet, al veel meegemaakt en veel gezien, dus ik vermaak me prima! Taiwan is een aanrader, heel veilig en mooi!

Het volgende verslag komt uit Nieuw-Zeeland!
Chesjé (bedankt) voor alle lieve berichtjes!

Liefs Tessa

  • 14 Juni 2013 - 11:37

    Ad Van Acht:

    Nog geen week weg en al een tas vol ervaringen en interessante ontmoetingen! Dat belooft veel moois. Enjoy!!!

  • 14 Juni 2013 - 13:06

    Chrissy:

    heeee tess!
    waaauw wat gaaf zeg en super leuk dat je allemaal nieuwe mensen hebt leren kennen! ben benieuwd naar je andere verhalen! heel veel plezier nog meid!
    x je maat

  • 14 Juni 2013 - 15:58

    Nena:

    gelezen.

  • 15 Juni 2013 - 13:17

    Sjan:

    Wat klinkt dat goed Tessa, al zoveel mensen ontmoet. Wat een leuke ervaringen.Wij zitten in een prachtige rots/bergachtige omgeving met kloven en een prachtig huis met veel zon.
    Probeer een foto te sturen. Dag en kei leuk verslag! X

  • 15 Juni 2013 - 13:17

    Sjan:

    Wat klinkt dat goed Tessa, al zoveel mensen ontmoet. Wat een leuke ervaringen.Wij zitten in een prachtige rots/bergachtige omgeving met kloven en een prachtig huis met veel zon.
    Probeer een foto te sturen. Dag en kei leuk verslag! X

  • 17 Juni 2013 - 14:57

    Jet:

    hahahaha jij komt ook altijd leuke mensen tegen!

  • 23 Juni 2013 - 19:39

    Riky:

    Nou Tessa, leuk!!
    Leerzaam ook lees ik!!
    Sla ze op al je ontmoetingen voor later zodat je de mensen nog ooit kunt traceren, je weet nooit??!
    Herkenbaar de leuke markten, die zul je in Bangkok straks ook weer hebben.
    Prachtig vliegveld daar hé?

    Je bent nu of onderweg naar NZ of bent er juist nu ik dit mail?
    Ben benieuwd.
    Ook daar zul je vele behulpzame mensen tegen komen ,die het ook echt zo menen.
    Veel plezier!!

    Groeten Ome Theo en Tante Riky.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Actief sinds 08 Juni 2013
Verslag gelezen: 866
Totaal aantal bezoekers 10732

Voorgaande reizen:

08 Juni 2013 - 17 Januari 2014

Studeren in Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: