Aan de slag! - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Tessa Acht - WaarBenJij.nu Aan de slag! - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Tessa Acht - WaarBenJij.nu

Aan de slag!

Blijf op de hoogte en volg Tessa

15 Juli 2013 | Nieuw Zeeland, Wellington

Hee iedereen!

Jullie zitten waarschijnlijk allemaal met lekker weer en vakantie in je hoofd, terwijl voor mij het lief leventje nu alweer is begonnen. Maar voor ik jullie over school lastig ga vallen vertel ik eerst wat er in de tussentijd is gebeurd!

Er stond dus nog geen bed in mijn mooie kamertje, dus ik had via huisgenoten een bed kunnen regelen die snel zou komen. Nou, dat heeft nog even geduurd! We zouden hem ophalen voor Frans aankwam, maar aangezien het met de auto niet ging lukken moest het een andere keer gebeuren. Frans heeft zijn jetlag dus uit kunnen slapen op een dun, oncomfortabel éénpersoons matrasje haha. We hadden onze ferry voor de volgende ochtend nog geboekt en gekeken naar de mogelijkheden voor een campertje/auto. We konden 5 volle dagen weg, van zaterdag 6 juli tot en met woensdag de 10e, want donderdag zou ik mijn orientatiedag van school hebben. Dat was niet genoeg voor het hele zuidereiland, dus we besloten om een roadtrip te maken door het noorden van het zuidereiland.
Zaterdagochtend héél vroeg op voor de ferry, die maar liefst 3 uur over de oversteek van de Cook street doet. We hebben niet heel lang op het dek gestaan, want de wind was heel koud, maar het uitzicht vanuit binnen was ook super mooi! We denken zelfs dolfijnen gezien te hebben!
Aangekomen in Picton hebben we een auto'tje gehuurd en zijn we vertrokken! Het was even wennen aan het links rijden, maar gelukkig is het niet druk op de weg in Nieuw-Zeeland. In een druk land als Nederland zou het wat meer problemen hebben opgeleverd. Na wat boodschappen gehaald te hebben zijn we naar Nelson gereden, het stadje met de meeste zonuren van NZ! Helaas was het al donker toen we aankwamen, dus daar hebben we weinig van gemerkt, maar de route naar Nelson toe beloofde al veel voor de rest van de reis! Op mijn wegenkaart stonden veel toeristische tips, dus we zijn een paar keer afgedraaid en gestopt, heel handig! Een beetje jammer was dat we te veel op de radio hadden gerekend, terwijl we die bijna nooit konden ontvangen, maar ook zonder radio konden we ons prima vermaken. (oooohh, wauw, kijk daar, Woooooow. Etc. ) Trouwens, (mam dit vindt jij volgens mij vooral leuk), vangrails zijn hier niet vanzelfsprekend! Zelfs op bij de steilste afgronden in bochten vind je ze zelden, en als ze er zijn, zijn ze vaak ook nog eens oud en van hout enzo... Dat gaf een extra dimensie aan de bochtige, smalle, af en toe gladde, stijle weggetjes waar je 100 mag en tegemoetkomend verkeer niet aan ziet komen.

Zondag weer vroeg uit de veren want we wilden een lang stuk rijden, van Nelson naar Greymouth. We hadden een super mooie route en het landschap veranderde vaak! Gave, kronkelende weggetjes door de bergen of over de kliffen langs de kust, ontzettend mooi!! Overal riviertjes, beekjes, watervalletjes, parken, rotsen, veranderende natuur. Op het mooiste stuk aan het einde van de dag hadden we helaas geen benzine meer en het volgende benzinestation was nog minstens een half uur rijden, dus we vonden het te riskant om overal te stoppen om vervolgens misschien in het donker te staan zonder brandstof. Maar vanuit de auto was het ook super, de ruige zee op de rotsen zien klappen met de ondergaande zon aan de ene kant en de tropische bergen aan de andere. Zeker iets om naar terug te gaan! Die avond nog lekker Fish 'n Chips gegeten bij het strand.

De volgende dag zijn we van Greymouth naar Kaikoura gereden, wederom heel erg mooi. Van besneeuwde bergen tot uitgestrekte heuvels, alles haha! In Kaikoura hadden we zo ongeveer een privéhostel en hoorden we dat er zo veel te zien was, dat we daar een volle dag zouden blijven. Kaikoura is een kustplaatsje met gave rotsen en kliffen, en in de verte zie je overal de besneeuwde bergen. We hebben heel veel zeehonden gezien, die zijn zooo leuk!! Ik ben helemaal fan, vooral van de kleintjes. Er was zelfs een waterval waar alle babyzeehondjes heen gaan als hun mama's weg zijn, waar ze allemaal sociale skills enzo aanleren. Te schattig, mooi en grappig!

De laatste dag van de roadtrip zijn we teruggereden naar picton. Vanuit daar zijn we nog een stuk over de Queen Charlotte Track gereden, heel mooi! De ferry was vertraagd en het was ijskoud, maar rond half 1 'snachts waren we terug op mijn kamertje. Ik ging snel mn mail checken om te kijken hoe laat ik de volgende dag werd verwacht op de orientatie, maar ik had niks gekregen..Niet heel handig geregeld van school.. Toen maar snel een berichtje gedaan naar de andere nederlandse studenten hier, zodat ik de volgende dag misschien een reactie had. Gelukkig konden ze me helpen en kon ik dus al lekker vroeg (8.45) naar school de volgende dag. De dag ging vooral over je volledig inschrijven op de uni en heel veel informatie, maar er was ook een soort marktje waar je je kon inschrijven voor heel veel activiteiten die georganiseerd werden zodat je veel mensen kon leren kennen. Dat heb ik natuurlijk gedaan!
Het inschrijven op school was bij mij toen niet gelukt omdat mijn paspoort nog bij de ambassade was (nu is hij terug, gelukkig, en kan ik me morgen volledig inschrijven!) Verder moest ik nog veel regelen wat mijn vakken betreft enzo, dus het was een druk dagje. Ik heb ook mn buddy ontmoet, Toni. Ze is nog maar eerstejaars, dus een stuk jonger dan ik en ik mis een beetje een klik, maar ze is heel aardig!

De dag na de orientatiedag was er een Maori welkom voor internationale studenten waar ik heen ben geweest, met een afternoon tea. Dat was weer heel leuk en gezellig. Die avond was er een welkomsfeestje in de stad, waar ik met mn buddy, Frans en andere internationale studenten heen ben geweest. Was een gezellige avond!

Zaterdag was verschrikkelijk weer, ik ben met Frans naar de botanic gardens geweest maar dat was door het weer dus maar kort, en we hebben mijn nieuwe bed geinstalleerd! Eindelijk is mn kamertje compleet :)
Alleen het matras is heel vervelend, de veren prikken overal in je lijf, dus daar moet ik nog wat op vinden.
Gisteren zijn we naar de dierentuin gegaan, ondanks het weer. Was heel leuk, veel mooie NZ'se dieren van dichtbij kunnen zien, maar ook héél koud! We mochten zelfs in het papegaaienhok, Frans had er meteen een op z'n schouder. 's avonds bij Kim gegeten en daarna thuis film gekeken en Frans z'n tripje voorbereid, hij gaat tot en met vrijdag naar Taupo en Rotorua enzo! Tante Riky: Daar stinkt het inderdaad verschrikkelijk! En die maori avond was met een show en eten ;)

Vandaag was mn eerste schooldag, al 2 vakken gehad. De eerste was interessant maar het is een nieuw vak, en heel anders dan ik in Tilburg gewend ben, dus ik ben benieuwd hoe dat me af gaat! Het tweede vak lijkt me wat vervelender door de leraar en omdat het veel op Micro lijkt, waar niet echt fan van ben.. Maar het schoolleven wordt hier zo slecht nog niet. Het zijn in totaal 12 lesweken, dus 60 lesdagen, met twee weken vakantie tussendoor en veel studietijd tijdens mijn eindtentamens!
Morgen weer veel regelen: Officieel inschrijven, papieren tekenen voor mijn kamer, een bankrekening openen en even kijken wat ik met sporten hier ga doen. De rest van de week naar school, woensdag weer een welkomsactiviteit. Zaterdag ben ik jarig en dan is er weer zo'n activiteit, een bushwalk met barbeque. Ik ben van plan met Frans daarheen te gaan en dan daar wat mensen uit te nodigen om die avond bij mij te zitten en wat te drinken, misschien nog op stap ofzo.
Verder heb ik voor op de lange termijn ook al leuke dingen gepland! In augustus is er een gala waar ik met Frans heen ga en ik ga naar een supervette rugbywedstrijd: New Zealand All blacks tegen Australia!

De foto's van de roadtrip staan al online zoals jullie waarschijnlijk hebben gezien. Het weer beloofd de komende dagen beter te worden gelukkig!

Liefs Tessa

  • 15 Juli 2013 - 10:51

    Riky:

    hoi Tessa.

    Heb je verslag net gelezen, leuk .
    Wij zijn in Kaikoura op de boot geweest naar de Sperm Wales.
    en Picton is een mooi nostalgisch dorpje hé.
    En mag je 100 in die bochtige wegen???In mijn herinnering stonden er bij elke bocht platen met 10/20//30 vaak niet hoger de snelheid aangegeven waar je een bocht mee door mag ?
    Volgens mij mag je daar op de snelweg nog maar amper 100.

    Adviesje voor onderweg, kijk maar of je het ter harte neemt.
    Maar als je gaat rijden in NZ is het raadzaam om ALS je ook maar ergens een pomp ziet te tanken want ze zijn daar niet zo dicht bezaaid dan hier, ook al zit je tank nog half vol.
    Van het reisburau kregen wij dat toen ook mee.
    En ik denk wat dat aangaat dat er niet zo veel veranderd zal zijn daar op dat gebied.
    En als je ergens komt te staan kan dat heel vervelend zijn, niet dat er nou zo vlug iets vervelends gebeurt, maar er zijn gebieden waar uren geen sterveling komt en dan nog moet die jou dan kunnen helpen!

    Helaas ik zie geen enkele foto van jou?
    alleen die van Taiwan zie ik op de side?
    Of moet ik daarvoor ergens anders kijken?

    nou veel plezier verder.
    Groeten tante Riky.

  • 19 Juli 2013 - 00:05

    Nena:

    Beter laat dan nooit: gelezen.

  • 20 Juli 2013 - 10:59

    Ad Van Acht:

    Hoi Tessa, allereerst: van harte gefeliciteerd met jouw verjaardag. Ik schrijf dit namelijk op 20 juli 11.00 am Nederlande tijd. Hopelijk heb je een leuke verjaardag (gehad) en was het weer beter dan jij in jouw verslag beschrijft. Maar de mooie en ruige natuur daar maakt veel goed! Hier is het echt zomer, met al een paar weken zonnig weer en temperaturen van 25-30 graden. Prima vakantieweer dus.
    Voor jou begint nu ook de studie: good luck!

    Groetjes,

    Ome Ad

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Actief sinds 08 Juni 2013
Verslag gelezen: 437
Totaal aantal bezoekers 10727

Voorgaande reizen:

08 Juni 2013 - 17 Januari 2014

Studeren in Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: